dinsdag 13 december 2011

De 100 jarige man...

Ik heb dit boek net uitgelezen en het is meteen een van mijn favorieten geworden. Over 'De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween' van Jonas Jonasson is al veel geschreven in de media en vrijwel alle recensies waren positief. Ik was daarom ook erg nieuwsgierig naar dit boek. En het heeft mij niet teleurgesteld.

De hoofdpersoon is de 100-jarige Allan Karlsson. Op de dag van zijn 100ste verjaardag besluit hij dat ‘ie het gehad heeft in het bejaardentehuis en besluit er vandoor te gaan. Via het raam, zoals de titel al zegt. Vanaf dat moment belandt hij van het ene onwaarschijnlijke avontuur in het andere.

Het heden wordt afgewisseld met Allans levensverhaal. In 100 jaar kun je veel meemaken en zeker als je Allan Karlsson heet. Hij woont in verschillende landen en ontmoet onder andere de staatshoofden Stalin, Franco en Truman. Onder het motto ‘ de situatie is zoals hij is, en wordt zoals hij wordt’ blijft hij nuchter onder alles wat hij meemaakt.

Natuurlijk is het een bizar en onwaarschijnlijk verhaal. Maar dat maakt het zeker niet minder leuk. Ik heb eigenlijk non-stop met een glimlach op mijn gezicht gezeten tijdens het lezen. In sommige recensies wordt het boek vergelijken met de film Forrest Gump, en daar ben ik het mee eens. Zowel de film als dit boek is mooi, vreemd en vooral erg grappig.

Dus doe jezelf een groot plezier en lees dit boek ( en het is natuurlijk ook een leuke cadeautip voor de kerst ).

1 opmerking: