donderdag 23 januari 2014

Julia Navarro – Zeg me wie ik ben



Verdrietig zijn als je een boek uithebt. Een boek met meer dan 800 pagina’s. Dat kan eigenlijk maar één ding betekenen: dat ik een prachtig boek gelezen heb. In dit geval gaat het om Zeg me wie ik ben van de Spaanse schijfster Julia Navarro. 

Een journalist krijgt een opdracht van zijn tante: zij vraagt hem onderzoek te doen naar het leven van zijn overgrootmoeder Amelia. De familie heeft haar nooit gekend omdat zij op jonge leeftijd, vlak voor de Burgeroorlog in Spanje, wegvluchtte met een revolutionair. Ze liet haar man en kind achter. Omdat de journalist op dat moment weinig werk heeft, besluit hij de opdracht aan te nemen en hij gaat op onderzoek uit. 

Het verhaal van de journalist is van onderschikt belang in dit boek. Zeg me wie ik ben gaat over Amelia Garayoa. Nadat ze haar familie in Spanje achterlaat, belandt ze in Argentinië. Maar daar blijft het niet bij: Amelia komt onder andere terecht in Rusland in de tijd van Stalin, nazi-Duitsland, fascistisch Italië en het naoorlogse Berlijn tot aan de val van de Muur in 1989.

Het is erg lastig om een samenvatting te schrijven van dit boek omdat het zo uitgebreid en veelomvattend is. Amelia is een bijzondere vrouw, zo werkt ze bijvoorbeeld als Britse spion en doet ze gevaarlijk verzetswerk. Haar leven is heftig en kent veel verdriet. Toch blijft Amelia een sterke en inspirerende vrouw. 

Dit boek bevat alles wat ik graag zie in een boek: boeiende personages, liefde, spanning en geschiedenis. Je krijgt een kijkje in het leven van mensen in de twintigste eeuw in Europa. Een eeuw vol geweld, haat en angst. Het boek heeft mij heel erg geraakt. Ik schrijf dit stukje twee dagen nadat ik het boek uitheb, maar de afgelopen twee dagen bleef het verhaal door mijn hoofd spoken. 

Een boek met ruim 800 pagina’s schrikt vaak toch een beetje af. Mij ook, ondanks dat ik veel en graag lees. Maar eigenlijk zegt het zo weinig. Ik had dit boek in een paar dagen uit omdat ik elk vrij moment dat ik had, in dit boek aan het lezen was. Als een verhaal je raakt en boeit, maakt het aantal bladzijdes niks uit. Laat je hier dus zeker niet door afschrikken. Dat zou zonde zijn, het is namelijk een prachtig, prachtig verhaal. Zeker de liefhebbers van historische romans kunnen dit boek niet missen. 

Cijfer: 9

1 opmerking: